Uszkodzenia karoserii przez wszelkiego rodzaju zarysowania i wgięcia to przykre następstwa mogących przytrafić się każdemu kierowcy szkód parkingowych, stłuczek lub poważniejszych wypadków. Przywrócenie autu odpowiedniego wyglądu oraz zapewnienie elementom metalowym właściwej ochrony wiąże się z koniecznością naprawy blacharsko-lakierniczej. Niemal każda profesjonalna naprawa blacharsko-lakiernicza wymaga jednak z reguły również użycia prawidłowo dobranego podkładu do rodzaju materiału i koloru lakieru. Przekonajmy się, jaka jest jego funkcja i z jakich preparatów można skorzystać.
Dlaczego podkład jest niezbędny?
Elementy karoserii mogą nadać samochodowi atrakcyjny wygląd z uwagi na ich kształt nadwozia oraz odpowiedni kolor. Ponieważ w większości wykonane są z metalu, muszą być prawidłowo zabezpieczone przed ryzykiem korozji i zniszczeniem. Właściwy stopień ochrony zapewnia nakładana na blachę cienka warstwa środków antykorozyjnych np. fabrycznego cynku, kataforezy lub podkładu epoksydowego a lakier daje oczekiwane wrażenia estetyczne i stanowi barierę dla czynników zewnętrznych i atmosferycznych. Żeby jednak z właściwą siłą mógł on przylegać do fragmentów poszycia o nieraz bardzo dużych rozmiarach, musi być poprzedzony warstwą odpowiedniego podkładu. Przeważnie jest to podkład akrylowy stanowiący powłokę, która wiąże się i zabezpiecza z jednej strony z powierzchnią metalu lub szpachlówki, z drugiej jest kluczowym materiałem, dzięki któremu możemy idealnie przygotować podłoże do aplikacji lakierów nawierzchniowych. Ze względu na to, że części karoserii wykonuje się z różnych materiałów, podkład musi być dopasowany do ich rodzaju.
Jakie rodzaje podkładów można zastosować?
Podkład powinien mieć właściwości gruntujące, które poprawią przyczepność oraz wypełniające, będącego warstwą gwarantującą dobre przyleganie lakieru bazowego i brak rozwarstwień. Podkłady mogą także odgrywać rolę powłoki wypełniającej drobne nierówności. W zależności od sytuacji na blachę położony może zostać podkład pełniący funkcję aktywatora poprawiającego poziom ochrony antykorozyjnej, będący połączeniem żywicy i lakieru albo preparat zwiększający przyczepność stosowany np. na tworzywach sztucznych. Można użyć wypełniacza gruntującego, który będzie chronił przed korozją, poprawiał przyczepność oraz maskował nierówności np. podkładu akrylowego, wodnego lub na bazie żywicy albo środka, który będzie tylko wypełniaczem. Podkładem gwarantującym najlepsze zabezpieczenie antykorozyjne jest bez wątpienia podkład epoksydowy, który charakteryzuje się odpornością na wilgoć, paliwa, oleje, a także jest odporny na uszkodzenia mechaniczne.