Do lakierni Polfill® zawitał niecodzienny projekt w postaci samochodu rajdowego Volvo S40 uczestniczącego w wyścigach rallycross a za jego kierownicą nasz wieloletni partner, który w świeżo polakierowanym przez nas samochodzie zdobył tytuł mistrza Polski rallycross w 2022r! 😊
Volvo S40 przeszło szereg modyfikacji blacharskich, a naszym zadaniem było zadbanie o jego wygląd i estetykę – znamy się na tym bardzo dobrze!
Żmudne początki? Niekoniecznie.
Początek prac przy rajdówce to usuwanie starych naklejek oraz dokładne wyczyszczenie i umycie całej karoserii po etapie prac blacharskich. Najlepszym do tego produktem jest nasz Zmywacz Antysilikonowy PRO, który doskonale radzi sobie nawet z najcięższymi zabrudzeniami w formie smarów, olejów, silikonów, smoły oraz innych wymagających substancji.
Po usunięciu naklejek i dokładnym umyciu karoserii przystąpiliśmy do wstępnych działań lakierniczych. Na początek wszystkie nierówności, defekty, stara powłoka lakiernicza oraz nowe elementy blacharskie zostały przeszlifowane papierami ściernymi maszynowo P120-P240. Następnie zostały dokładnie przedmuchane sprężonym powietrzem i ponownie przemyte zmywaczem, tym razem był to Zmywacz Antysilikonowy Automotive .
Na tak przygotowaną powierzchnię zaaplikowany został nasz Podkład Epoksydowy 2:1, którego głównym zadaniem jest doskonała ochrona antykorozyjna, zabezpieczenie oraz izolacja starych powłok lakierniczych, a także stworzenie bardzo dobrej powierzchni pod szpachlówki, środki konserwujące takie jak Środek Ochrony Karoserii 100, Masa 2W1 Auto Bodyguard, Masa Uszczelniająca na Pędzel czy Podkład Wypełniający. Podkład ten stosowany może być także w wersji mokro w mokro.
Po pełnym utwardzeniu się podkładu został on przeszlifowany i przygotowany pod nasze szpachlówki. W asortymencie marki Polfill® jest, aż 16 szpachlówek co gwarantuje, że każdy znajdzie odpowiedni produkt dla siebie, który sprawdzi się w nawet najbardziej wymagających sytuacjach. My biorąc pod uwagę czas oraz zakres naprawy zastosowaliśmy głównie 4 szpachlówki:
– z włóknem węglowym – szpachlówka konstrukcyjna na duże ubytki, doskonale wypełnia, cechuje się solidną odpornością na uderzenia mechaniczne
– lekka – szpachlówka o małej masie własnej, która idealnie sprawdzi się w lekkich elementach z kompozytów, cechuje się bardzo łatwą obróbką co przekłada się na oszczędność czasu, energii oraz materiałów ściernych
– uniwersalna – szpachlówka, która sprawdzi się przy niemal każdej naprawie, cechuje się łatwą obróbką, wysoką elastycznością oraz precyzyjnym szlifem końcowym
– natryskowa – szpachlówka, która stanowi stabilne podłoże dla podkładu, doskonale zabezpiecza szpachlowane miejsca, nie posiada skurczu podczas utwardzania, doskonale izoluje stare powłoki lakiernicze.
Na pokrywę silnika, bagażnika, przednie oraz tylne błotniki wykonane z laminatów zastosowaliśmy Zestaw Naprawczy, który doskonale sprawdził się w naprawie dużych ubytków oraz pęknięć.
Wypełnienie ubytków szpachlówką i co dalej?
Po wypełnieniu wszystkich ubytków oraz nierówności szpachlówkami, przygotowaliśmy powierzchnię pod Wypełniający Podkład Akrylowy HS 5:1 w kolorze białym. Powierzchnie zostały przeszlifowane papierami ściernymi w gradacjach od P120-P320, jak zawsze pomocny okazał się tu klocek szlifierski dzięki, któremu wyprowadzanie płaszczyzn oraz kształtów stało się łatwiejsze dokładnie odmuchane sprężonym powietrzem, ponownie odtłuszczone Zmywaczem Automotive i przetarte ściereczką pyłochłonną. W miejsca tzw. „przeszlifek” ponownie zaaplikowany został Podkład Epoksydowy 2:1 tym razem w wersji mokro w mokro, a następnie na całe auto położony został biały podkład akrylowy wypełniający HS w proporcjach 5:1 z utwardzaczem plus około 20% Rozcieńczalnika do Wyrobów Akrylowych.
Po pełnym utwardzeniu się podkładu został on przeszlifowany maszynowo papierami ściernymi w gradacjach P320-P600 a także ponownie oczyszczony z pyłu sprężonym powietrzem oraz przemyty Zmywaczem Automotive. Swoją rolę spełniła przekładka dystansowa, która ułatwia dopasowanie do kształtu szlifowanego elementu. Przy oklejaniu samochodu pomocna jak zawsze okazała się nasza Pianka Poliuretanowa, która idealnie sprawdza się we wnękach oraz przy odcinaniu rantów, zostawiając łatwe do spolerowania zakończenie.
Z racji tego, że rajdówka użytkowana jest w ciężkich warunkach musieliśmy zadbać także o jej zabezpieczenie antykorozyjne. W związku z tym na nadkola oraz progi nałożony został biały „baranek” czyli Środek Ochrony Karoserii 100.
I tym oto sposobem przechodzimy do finału projektu jakim jest aplikacja lakierów nawierzchniowych.
Do białego lakieru bazowego zastosowany został nasz Rozcieńczalnik Bazowy, a po jego wysuszeniu zaaplikowany został bezbarwny Lakier Akrylowy Superior HS 2:1, który cechuje się długotrwałym połyskiem, wysoką głębią oraz odpornością na zarysowania i warunki atmosferyczne 😊